2012. május 12., szombat

John Maisel: ISTEN-E JÉZUS? 8.

AZ ÉLET

            Úgy hiszem, Jézus állításának következő része a kulcsa másik két kijelentéséhez.

            „Én vagyok az út és az igazság” - mondta Jézus. Azután ezt mondta: „Én vagyok az élet.” Ez Jézus állításának legfontosabb része. Jézus állítása, hogy Ő „az .élet” azt sugallja, hogy neki örökké kell élnie, ha nekem örök vagy örökké tartó életet akar adni. Ezen állításának köze van a feltámadásához, a kereszténység hitelességének legfontosabb mércéjéhez. Ha Jézus Krisztus nem támadt fel a halálból, akkor Ő nem az igazság, és nem az út. Krisztus élete hitelességének alapja a feltámadásában lelhető meg.

            Ha Jézus Krisztus nem támadt fel a halálból és nem győzte le azt, akkor a keresztények a világ legnagyobb bolondjai. Ha Jézus Krisztus nem támadt fel a halálból, akkor amit önöknek mondok nem más, mint hazugság. Ha Jézus Krisztus nem támadt fel a halálból, a hitük, a hitem és a világ hite haszontalan és hiábavaló.

            Jézus életének középpontja - állításainak bizonyításával összefüggésben - azon kijelentése volt, hogy el kell vettetnie és „meg kell öletnie, de harmadnapon fel kell támadnia”. (Márk 8,31)

            Philip Schaff; a történész - aki A Keresztény egyház történetét írta - azt mondta: „A kereszténység próbája a feltámadás, mely vagy a legnagyobb csoda, vagy a leg­nagyobb csalás, melyet a történelem feljegyez.”
            Dr. William Lyon Phelps a Yale Egyetemről szintén ezt mondta: „Krisztus életének próbája a feltámadás.”
             Még az ismert ateista, H. L. Mencken is a következőket mondta: „A teológiát és a tudományt semmi­lyen módon sem lehet összhangba hozni.” De hozzá­tette: „Ha Jézus Krisztus feltámadt a halálból, ez va­lószínűvé teszi a kereszténységet.”
            Maradt egy kérdésünk: Feltámadt Krisztus a halál­ból? Ha igen, milyen bizonyíték segíthet minket ab­ban, hogy következetes gondolkodással eljussunk erre a következtetésre?
A bizonyítékok összegyűjtése általában a következő két módon történik. Az egyik a tudományos módszer: egy ellenőrzött körülmények között, általában laboratóri­umban elvégzett kísérlet. Ez azt jelenti, hogy a pontos körülményeket és a kísérletet meg lehet ismételni. A tu­dósok hipotéziseket állítanak fel a nyert adatokból.
            A történelmi események azonban egyetlen alka­lommal történnek meg és nem ismételhetőek. Nem használhatjuk a tudományos módszert, hogy bebizo­nyítsuk, Julius Caesar létezett. Más bizonyítási eljá­rást alkalmazunk tehát: a jogi történelmi módszert. Ezt alkalmazzák a bíróságokon a bűnösség vagy ártat­lanság bizonyítására. Lejegyzett történelmi események megbízhatóságának ellenőrzésére is használják. Gon­dolkodásbeli tisztességünk megőrzése érdekében nem kell félnünk attól, hogy ezt a módszert Jézus Krisztus tanulmányozására alkalmazzuk, és így segítsük azon állításainak bizonyítását, melyek szerint Ő a világ Megváltója, s személyes Megváltója és Ura mind­azoknak, akik befogadják őt. Végül is életét, halálát és feltámadását történelmi dokumentumok mondják el.
            Wolfhart Pannenberg, a Müncheni Egyetem pro­fesszora mondta: „Az, hogy Jézus feltámadása meg­történt-e vagy sem, történelmi kérdés, s e ponton a történelmi kérdést nem lehet megkerülni. A kérdést tehát a történelmi érvelés szintjén kell megválaszolni.”
            Ha a tudásunk a múltról mindig a múlt bizo­nyítékaira és tanúk beszámolóira alapul, akkor az ehhez az elvhez kapcsolódó következő logikus kérdés az, hogy megbízhatók-e a feltámadásról szóló tanúságtételek. Megbízhatók a feltámadásról szóló tanúságtételek?
            Az értékelés alatt álló tanúságtételnek nyitottnak kell lennie megerősítéssel és cáfolattal szemben az ér­tékelést végzők számára. Ha azt mondom, hogy kint esik a hó, ez az állítás nyitott megerősítéssel és cáfo­lattal szemben. Így tehát, amikor a feltámadásról szó­ló tanúságtételekkel foglalkozunk, ugyanazokat az alap­elveket kell alkalmaznunk, mint amelyeket a bíróságo­kon, vagy bármely történelmi adat megbízhatóságának vizsgálatakor alkalmaznak. Hallgassák meg, mit mond a feltámadás bizonyítékaival kapcsolatban néhány jogi szakértő, akik gondolkodását ezek az alapelvek vezér­lik.
            Thomas Arnold professzor - aki tizennégy évig volt a Rugby Egyetem rektora, a Róma történelme szerzője, az Oxfordi Egyetem Modernkori történelem tanszékének. vezetője - jól tudta, hogyan kell a bizo­nyítékok értékelése alapján megállapítani a történelmi tényeket. Miután gondosan átvizsgálta a Krisztus feltámadása mellett szóló bizonyítékokat, e nagy tudós a követke­zőket mondta: „Hosszú évek óta foglalkozom más ko­rok történelmének tanulmányozásával, a róluk író em­berek elbeszéléseinek vizsgálatával és mérlegelésével, de nem tudok egyetlen olyan tényről sem az emberi­ség történelmében, melyet jobb, teljesebb és oly sok­féle bizonyíték támasztana alá, mint azt a hatalmas je­let, melyet Isten adott nekünk: Krisztus meghalt és feltámadt a halálból.”
            John Capeley, a Cambridge-i Egyetem tanára, aki a bírói hivatás csúcsáig jutott Angliában, és akit a brit történelem egyik legnagyobb bírói elméjeként ismer­tek el a következőket mondta: „Igazán jól tudom, mi az, hogy bizonyíték, és mondhatom, hogy olyan bizo­nyítékot, mint ami a feltámadás mellett szól, még so­hasem cáfoltak meg.”
            Lord Darling, aki egy másik bírósági elnök volt Angliában, a következőket mondta: „A világ egyetlen intelligens esküdtszéke sem tudna más ítéletet hozni, mint hogy a feltámadás története igaz.”
            Van egy barátom, egy ragyogó gondolkodó, aki egyetemi csoportjából elsőként kapta meg diplomáját. Egyszer valaki megkérdezte őt, hogy miért fogadta el a kereszténységet. A barátom így válaszolt: „Azon egysze­rű okból, hogy nem tudom megcáfolni a feltámadást.”
            Bárcsak mindenki megpróbálná megcáfolni Krisz­tus feltámadását, mivel ez azt jelentené, hogy minden­ki elvégezné a saját kutatását. Itt a történelem néhány kételkedőjére gondolok, akik nekiláttak, hogy megcá­folják a feltámadást, de amikor szembesültek a bizo­nyítékokkal, hitüket Krisztusba vetették.
            Egyikük Sirnon Greenleaf professzor volt, a jog egyetemi tanára, a Harvard Egyetem - az Egyesült Államok egyik legjobb egyeteme - jogi tanszékének vezetője. Írt egy könyvet A jogi bizonyítékok alapelvei címmel. Három tanítványa azt a kihívást tette, hogy Greenleaf professzor alkalmazza a könyvében leírtakat Krisztus feltámadására, és vizsgálja meg azokat a bi­zonyítékokat, melyek Jézus  halálból való feltámadása mellett szólnak. Greenleaf professzor elfogadta a kihí­vást. Vizsgálatai végeztével ezt mondta: „Nincsenek jobban dokumentált történelmi bizonyítékok, mint a Krisztus feltámadása mellett szólók.” Majd hozzátette: „Meggyőződésem, hogy meggyőzhetik bármelyik ang­liai vagy egyesült államokbeli esküdtszéket arról, hogy Krisztus feltámadt a halálból.”
            Két másik professzort is megemlítek az Oxfordi Egyetemről. Az egyik Lord Lyttleton, a másik dr. Gilbert West. El akarták pusztítani a kereszténység „mítoszát”. Tudták, hogy először Krisztus feltámadá­sát kell megcáfolniuk, majd a tanítványok megválto­zott életét. Dr. West akarta bebizonyítani a feltáma­dás téves voltát, Lord Lyttleton pedig tarsusi Saul ­aki megpróbálta elpusztítani az első századi keresz­tényeket - gyökeres átváltozását kívánta megmagya­rázni. Egy évvel később mindketten keresztények lettek. A könyvben, melyet a feltámadás bizo­nyítékainak általuk folytatott vizsgálatáról írtak, ezt írják: „Ne utasítsanak el semmit, amíg meg nem vizsgálták.”
            Frank Morrison - egy brit jogász, aki nekilátott egy könyv megírásának, melyben tagadni akarta Jézus feltámadását - írt is egy könyvet, de ez nem az a könyv lett, amit eredetileg eltervezett. Ahogy vizsgál­ta a Krisztus feltámadását alátámasztó bizonyítékokat, e kétkedő jogász olyan meggyőzőnek találta azokat, hogy kénytelen volt elfogadni őket és hívő lett. A könyv, melyet végül is írt - Ki mozdította el a követ? címmel - a Krisztus feltámadása mellett szóló bizo­nyítékokat taglalja.
            Lew Wallace is nekilátott, hogy könyvet írjon Krisztus istenségének és feltámadásának cáfolatáról, majd ehelyett megvédte ezeket híres könyvében, a Ben Hurban.



BESZŰKÜLT GONDOLKODÁSMÓD

            Sajnos azt kell mondanom, hogy vannak önök kö­zött néhányan, akik, bármit mondanának is a bizo­nyítékok, elutasítanák azokat. Sok ember nem kutatás, hanem filozófiai előfeltételezések alapján utasítja el Is­ten állításait és Jézus személyét. Gyakran találunk olyan embereket az egyetemeken, akik azt mondják, azért nem hisznek a feltámadásban, mert nem hisznek Istenben vagy a természetfölöttiben vagy a csodákban. Ehelyett inkább egy zárt gondolatrendszerhez ragasz­kodnak. Spinoza és Hume, a két filozófus azt mondta, hogy még ha eléjük tárnák is a feltámadást bizonyító tényeket, akkor sem hinnének benne. Miért? Nem bi­zonyítékok hiányában, hanem mert abban hittek, hogy nincs Isten, nincs természetfölötti, nincsenek csodák.
            Nem kell hozzátennem, hogy ez nem következetes gondolkodás, hanem filozófiai rövidlátás. „Még ha a bizonyítékok azt mulatják, hogy 2+2=4 - érvel a be­szűkült elme -, akkor is hiszem, hogy az csak három lehet.”
            Így hát azokhoz fordulok, akik őszintén keresik és szeretnék megismerni Istent. Hadd apelláljak az önök következetes gondolkodásmódjára, mint a korábbi szkeptikusokéra, akik nekiláttak objektíven megcáfolni Isten létezését.
            Íme egy idézet az Apostolok cselekedeteiből, egy újszövetségi könyvből, melyet Sir William Ramsey, az ismert archeológus az első század egyik leghitele­sebb történeti írásának nevezett:

            Az első könyvet arról írtam, Teofilusom, amit Jézus tett és tanított kezdettől egészen ad­dig a napig, amelyen felvitetett, miután a Szent­lélek által megbízást adott az apostoloknak, aki­ket kiválasztott. Szenvedése után sok bizonyí­tékkal meg is mutatta ezeknek, hogy ő él, ami­kor negyven napon át megjelent előttük, és be­szélt az Isten országa dolgairól. (ApCsel 1,1-3)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése