2012. május 11., péntek

John Maisel: ISTEN-E JÉZUS? 7.

EGY A KÖZBENJÁRÓ
Ezért van többre szükség, mint egy találomra kivá­lasztott ösvényre ahhoz, hogy eljuthassunk Istenhez. Sohasem nyújthatunk Istennek tökéleteset - a hegyet nem lehet megmászni. Isten azt mondta, egyedül Ő határozza meg, hogyan juthatnak be az emberek a há­zába. „Én vagyok az út” - mondta Jézus. Én vagyok az ajtó, melyen ha belépsz, Isten házába jutsz.


AZ IGAZSÁG

            A második dolog, amit Jézus mondott, ez volt: „Én vagyok az igazság.” Hát ez nem tűr ellentmondást, ugye? De az igazság - meghatározása alapján - sem tűr ellentmondást. „Lehet, hogy az ön számára ez igaz, de számomra nem” - mondhatják önök. Az igazság azonban nem így működik. Ha Lenin volt a Kommu­nista Párt első főtitkára, ez nemcsak az önök számára igaz, hanem számomra és a világ többi része számára is. Ha George Washington volt hazám első elnöke, ez nemcsak számomra igaz, hanem az önök számára és a világ többi része számára is. Ezért ha Jézus Krisztus „Az Igazság”, akkor ez nemcsak számomra igaz, ha­nem a világ számára is. Lehet, azt mondják, hogy amíg igaznak hisznek valamit, addig az .az önök szá­mára igaz is lesz: De ez sem ésszerű. Ha elhisznek va­lamit, attól az nem lesz igaz. És attól, hogy nem hisz­nek el valamit; az nem válik hazugsággá. A hitem nem hozza létre az igazságot, és nem is semmisíti meg azt. Az a fontos, hogy mi az igazság.
            Tegyük fel, hogy csak nagyon vékony jégréteg van a Moszkva folyón; de én hiszem, hogy a jég meg fog tartani, és át fogok tudni kelni a folyón. Elkezdek át­sétálni a folyón a jégbe vetett hatalmas hittel, de egy hazugságban hiszek. Nem számít, milyen erős a hi­tem, ha rámegyek a vékony jégre, az betörik és meg­fulladok. A jégbe vetett hitem nem fogja létrehozni azt, amit igaznak hiszek, vagyis hogy a jég meg fog tartani. Ellenben lehet, hogy kis hite van csak annak, aki a folyót borító vastag jégen jár, mégis bizton­ságban átér a túlsó partra. Nem a hit teremti meg a biztonságot vagy annak hiányát. A kérdés az, hogy az igazságban vagy a hazugságban hiszek-e, a vastag jégben vagy a vékony jégben. Ha a hitemet - bár ­ki­csiny - a vastag jégbe vetem, egy biztonságos  sétában lesz részem. Hiába van azonban hatalmas hitem a vé­kony jégben, mégis el fogok veszni. Így van ez Krisz­tussal is. Ha Ő az egyetlen út egy szent és jóságos Is­tenhez - és ez a világegyetem és Isten igazsága -, an­nyit kell csak tennem, hogy bízom Benne, és abban, amit tett, hogy megismerhessem Isten szeretetét és megbocsátását az életemben.

            Korábban már említettem, hogy C. S. Lewis élete nagy részében ateista volt, de később megismerte a Jézusra; és állításainak igazságára alapozott keresz­ténységet, és megtért. - Több évig volt a középkori és reneszánsz irodalom tanára az Oxfordi Egyetemen, majd később a Cambridge-i Egyetemen. Jézus istensé­gét hirdető kijelentését kommentálva azt mondta, hogy az vagy igaz, vagy hamis. Ha Jézus az Isten ­és ez igaz -, akkor el kell dönteniük, hogy mit kezde­nek az állításaival. De tegyük fel - mondta Lewis professzor -, hogy Jézus Istennek vallotta magát, ám ez az állítása valójában hamis volt. Akkor két lehető­ség lenne: Jézus vagy tudta, hogy az állítása hamm, vagy nem. Ekkor Lewis azt mondta, hogy ha Jézus Istennek vallotta magát, de ez az állítása hamis volt, és Ő ezt tudta, akkor Jézus hazug volt. De nemcsak hazug volt, hanem bolond is, mert megölette magát ezért. És nemcsak bolond volt, hanem egy pokolbéli ördög, mert azt mondta az embereknek, hogy Benne higgyenek az örök élet reményében. Lewis levonta ebből a következtetést: azt fontolgatni, hogy a világ által valaha ismert legnagyobb jó hatást gyakorló sze­mély ilyen hatalmas hazugságban élt, nem ésszerű ál­lásfoglalás.
            Jézus esetleges hazug voltát és hazugságban leélt életét kommentálva a tizenkilencedik századbeli törté­nész, W. Lecky - bár egyáltalán nem hitt a kinyilat­koztatáson alapuló vallásban - ezt írta Jézusról: „Jé­zus alakja nemcsak az erény legteljesebb példája, ha­nem a legerősebb ösztönzőerő is annak gyakorlására, és olyan nagy hatású, hogy nyugodtan állíthatjuk, az élete három aktív évéről szóló egyszerű feljegyzés többet tett az emberiség megújításáért és megszelídí­téséért, mint a filozófusok összes értekezése, és a mo­ralisták összes jóra buzdítása.”
            Ne feledjük azonban, hogy van még egy lehetősé­günk. Ha Jézus állítása, hogy Ő Isten hamis volt, de tényleg azt gondolta, hogy Ő Isten, ez azt jelentené, hogy értelmileg kiegyensúlyozatlan volt, és ez a ski­zofrénia diagnózisát adná. Ezzel szemben Jézus egyet­len vonása sem utal a skizofrénia jeleire.
            A legtöbb elmeorvos azt mondja, hogy ha a világ egyszerűen Jézus tanításai szerint élne, nem lenne sem háború, sem gyilkosság, sem gyűlölet. Ez nem úgy hangzik, mint a skizofrénia. J. T. Fisher, az el­meorvos nagyon jól összefoglalta a problémát:

            Ha vennénk az összes mérvadó cikket, me­lyet a legképzettebb pszichológusok és elmeor­vosok a mentálhigiénia témájában valaha írtak ­ha tömöríteni és finomítani akarnánk ezeket, ki­vágva a fölösleges szószaporításokat -, ha csak a lényeget szeretnénk, s ezt a hígítatlan, tiszta, tudományos tudást megpróbálnánk tömören megfogalmaztatni a ma élő legjobb képességű költővel, a Hegyi beszéd esetlen és hiányos összegzését kapnánk, mely igencsak megsínyle­né az összehasonlítást, hiszen a keresztény világ majdnem 2000 éve tartja kezében a teljes vá­laszt nyughatatlan és hiábavaló vágyódásaira. Ebben rejlik az optimális szellemi egészséggel és elégedettséggel leélhető sikeres embert élet terve.

            Mint azt John Warwick Montgomery olyan éleslátóan megjegyezte: „De ez egyszerre kétféle­képpen nem lehet. Ha Jézus tanításaiban található az »optimális szellemi egészséggel és elégedettséggel leélhető, sikeres emberi élet terve«, akkor ez a tanító nem lehet egy őrült, aki teljesen félreismeri saját személyiségének természetét.”
            Lewis professzor tehát levonta azt a következtetést, hogy e két lehetőség közül egyik sem ésszerű. Jézus Krisztus állításait illetően mindössze négy lehető­ségünk van:


Jézus Legenda.
Jézus Hazug.
Jézus Őrült.
Jézus az Úr.

A legendán kívül (mely történetileg nem megala­pozott) csak három lehetőség marad Jézus személyét illetően: vagy hazug, vagy őrült, vagy Ő az Úr. A kérdés tehát ez: melyik a legvalószínűbb e három le­hetőség közül?

ISTENNEK VALLJA MAGÁT



            Lewis azt a következtetést vonta le, hogy Jézus nem volt sem hazug, sem őrült, hanem Ő az Úr, mint ezt az ábra mutatja.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése