2012. május 8., kedd

John Maisel: ISTEN-E JÉZUS? 4.

A BIBLIA MINT MEGBÍZHATÓ FORRÁS

            A klasszikus irodalom hitelessége című művében Barnes professzor felsorol három alapvető vizsgálatot, melyeket a történeti iratok megbízhatóságának megál­lapítására alkalmaznak: a bibliográfiai vizsgálat, a bel­ső bizonyítékok vizsgálata, és a külső bizonyítékok vizsgálata.

            A bibliográfiai vizsgálat az eredeti kézirat másolatainak számát, az eredeti és a létező másolatok között eltelt időt vizsgálja, amikor már egy eredeti kézirat sem létezik.
            A belső bizonyítékok vizsgálata a kéziraton belüli következetességeket és következetlenségeket vizsgálja.
            A külső bizonyítékok vizsgálata más történelmi forrásokat vizsgál annak megállapítására, hogy azok megerősítik-e vagy cáfolják a kéziratban szereplő állításokat, ilyen lehet például archeológiai bizonyíték.
           
A bibliográfiai vizsgálat a következőképpen alkal­mazható:

            Caesar Kr.e. 100 és 44 között írta meg a gall há­borúk történetét. A rendelkezésünkre álló legkorábbi másolat 1000 évvel halála után készült, és mindössze tíz másolatunk van ebből az iratból.
            Platón kb. Kr.e. 427-től 347-ig írt; írásainak rendelkezésünkre álló legkorábbi másolatai Kr.u. 900 körül készültek, majdnem 1200 évvel az eredetiek után. Mindössze hét másolat maradt fenn.
            Arisztotelész Kr.e. 348 és 322 között élt és írt. Ma mindössze öt másolatunk van kéziratairól, a legkoráb­bi másolat Kr.u. 1100 körül készült, több mint 1400 évvel az eredetiek után.
            Tacitusz, a római történetíró az első században írt. Az egyetlen rendelkezésünkre álló másolat írásairól kb. Kr.u. 1100-ból, az eredetinél több, mint 1000 évvel későbbről való.



            A bibliográfiai vizsgálatnak köszönhetően a szak­emberek megerősítették Caesar, Platón, Arisztotelész és Tacitusz írásainak eredetiségét és a szerzők meg­bízhatóságát. Most alkalmazzuk ugyanezt a vizsgálatot a bibliai írásokra, az újszövetségi iratokra. Az Újszö­vetség könyvei kb. Kr.u. 40-től 90-ig íródtak. A leg­korábbi kéziratmásolatok Kr.u. 130-tól mindössze 40­50 évvel az eredetiek után készültek. Több mint 24 000 másolat létezik. A megbízhatóság bibliográfiai vizsgá­latának az Újszövetségre történő alkalmazása alapján tehát kétszer is meg kellene gondolnunk, mielőtt az mondanánk, hogy a bibliai írásokban nem lehet meg­bízni. Ha alkalmazzuk a belső és külső bizonyítékok vizsgálatát, még világosabbá válik, hogy a Biblia megbízható és határozottan Isten által ihletett irat.
            J. Harold Greenlee, az újszövetségi görög nyelvvel foglalkozó tudós hozzáteszi: „Minthogy a tudósok ál­talánosan megbízhatónak fogadják el a régi klasszikus írásokat, bár a legkorábbi kéziratok oly sok évvel az eredeti iratok után készültek, és a pontos kéziratok száma sok esetben oly kevés; világos, hogy az. Újszö­vetség szövegének megbízhatósága hasonlóképpen ga­rantált.”
            Ne feledjék a kérdésünket: „Kinek mondja a világ Jézus Krisztust?” Gyakran úgy találom, hogy az ér­telmiségiek hajlamosak azt mondani: a vallásos érdek­lődés csak arra való, hogy a kevésbé művelt embere­ket segítse; csak a tudatlan és tanulatlan embereket érdekli az, hogyan ismerhetik meg Istent, és csak ne­kik van szükségük Istenre.
            Hadd osszam meg most önökkel azt, amit múlt és jelen nagy elméi mondtak arról, hogyan törekedtek megtalálni Istent Krisztus személyén keresztül.
            A német irodalom talán legkiemelkedőbb alakja, Johann Wolfgang von Goethe, a költő és drámaíró Jézust „az isteni személy”-nek, „a Szent Ember”-nek nevezte, és ezt írta: „Ha az Isten valaha megjelent a Földön, az Krisztus személyében volt.”
            A Nobel-díjas Alekszander Szolzsenyicin, aki vi­lágszerte elismert irodalmi eredményeiért, nyíltan be­szél Jézus Krisztusba vetett hitéről, és arról, hogyan nyerte meg őt egy zsidó orvos Jézus számára, mialatt a Gulagban volt.
            Lev Tolsztoj és más az önök országából (a Szov­jetunióból) származó írók is leírták Isten Lelkének munkáját, ahogy teljesen megváltoztatta az életüket.
            Lev Tolsztoj, a híres orosz író élete nagy részét ateistaként élte le, de élete vége felé a következő kije­lentést tette: „35 évig a szó legszorosabb értelmében nihilista voltam - nem forradalmi szocialista, hanem olyan valaki, aki semmiben sem hitt. Öt évvel ezelőtt megtaláltam a hitemet. Hittem a Jézusról szóló tanok­ban, és életem egésze egy hirtelen átváltozáson ment keresztül - élet és halál megszűnt gonosz lenni. Két­ségbeesés helyett megízleltem azt az örömöt és bol­dogságot, melyet a halál sem tud elvenni tőlem.”
            Minden idők talán legnagyobb irodalmi zsenije, William Shakespeare a következőket mondta halála előtt:  „Isten, a Teremtőm kezébe teszem le lelkemet, bizonyossággal híve Jézus Krisztusban, az én Megvál­tómban.”
            Ambrose Fleming professzor, akit megválasztottak Anglia legkiválóbb tudósának, és aki a Londoni Egye­tem nyugalmazott elektrotechnika tanára a következő­ket mondta Jézusba vetett hitéről beszélve: „Nincs semmi az egész Bibliában, ami a tudomány emberé­nek problémát okozna Jézussal kapcsolatban.”
            Ma a Szovjetunióban dr. Dimitrij A. Kuznyecov ­egy biokémikus, aki három doktori címet szerzett ­elnyerte a Tudományos Lenin Komszomol Díjat. 1989-ben az Egyesült Államokban járt és beszélt Jé­zusba vetett hitéről. Írt is egy cikket a Szovjetunióban az ateizmus nélküli tudományról.
            Karl Barth-t, századunk egyik vezető szellem­óriását - akit a „nagy svájci gondolkodó”-ként tarta­nak számon - megkérdezték, hogy mi volt az a leg­mélyebben szántó gondolat, mely valaha eszébe jutott. Így válaszolt: „Jézus szeret, jól tudom.”
            Charles Malik professzor, az Egyesült Nemzetek Szervezetének korábbi főtitkára Jézusba vetett hitéről beszélve azt mondta: „Meg kell szüntetnünk Krisztus és a világegyetem, értelem és hit szétválasztását.” Személyesen is beszélt nekem Jézus Krisztus, mint Megváltója és Ura melletti elkötelezettségéről.
           
            Tehát kérem önöket, ne mondják, hogy Jézus csak egy tiszta erkölcsi elveket valló jó ember volt, és ne fogadják el azt a következtetést, hogy Ő sohasem létezett vagy csak mítosz volt. És kérem önöket, ne gondolják, hogy csak a tudatlan és tanulatlan embereket érdekli, hogy ki Jézus. Nem hiszem, hogy őszintén keresik az igazságot, ha ezt teszik.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése