2012. október 25., csütörtök

Charles H. Spurgeon - Ígéret szerint


18. Az ígéret ideje


„Közeledett az ígéret teljesülésének ideje.”
(Csel 7,17)
Egy evangéliumi író emlékeztet minket arra, hogy Isten kegyelme nem a türelmetleneknek van címezve, hanem az a „Dávid iránt való változhatatlan kegyelmesség”. Semmi okunk siettetni az Urat, még akkor sem, ha úgy tűnik, hogy kegyelmének szekerei lassan jönnek. Egyáltalán nem szokatlan, ha egy szent így kiált fel: „Ó, Uram, meddig késel?” Írva van: „Az Úr dicsősége lesz mögötted” (Ézs 58,8). Az utóvéd jelenik meg utoljára, de megérkezik. Lehet, hogy Isten időnként megvárakoztat minket; de a végén rájövünk, hogy ő az alfája és ómegája népe szabadulásának. Soha ne legyünk bizalmatlanok iránta; mert „ha késik is a látomás, várjuk türelemmel, mert biztosan bekövetkezik, nem marad el” (Hab 2,3).
A londoni kikötőből egyszer kifutott egy hajó, amelyet tulajdonosa Gyors-Biztosnak nevezett el, mert azt remélte, hogy sebesnek és biztonságosnak bizonyul. Ez megfelelő név Isten kegyelme számára is: az is gyors és biztos. Dávid ugyan nem ezt mondta a Brooks által idézett szövegben, de más helyeken gyakran állította ezt, sőt még többet is. Nem ő mondta-e: „Kerubon ülve repült, szelek szárnyán suhant”? Isten nem késlekedik meghallani népe kiáltását. Kitűzte a napot, amikor kegyeibe fogadja Siont, és ha eljön ez a nap, nem fog késlekedni.
Teljesítésének időpontja az ígéret fontos része; valójában ez az ígéret lényege. Méltánytalan lenne elhalasztani egy adósság kifizetését; és ugyanez vonatkozik az ígéretek megtartásának kötelességére. Az Úr percnyi pontossággal teljesíti kegyes ígéreteit. Az Úr megfenyegette a világot, hogy özönvízzel pusztítja el, de megvárta, amíg Nóé belép a bárkába; és akkor, még ugyanazon a napon feltörtek a mélység nagy kútjai. Kijelentette, hogy Izráel ki fog jönni Egyiptomból, és így is történt: „A négyszázharmincadik esztendő végén, éppen ezen a napon vonult ki az ÚR egész serege Egyiptomból” (2Móz 12,41). Dániel szerint az Úr számlálja ígéreteinek éveit és várakozásának heteit. Ami legnagyobb ígéretét, vagyis Fiának elküldését illeti a mennyből, az Úr nem késlekedett ezzel a nagy ajándékkal, hanem „amikor eljött az idő teljessége, Isten elküldte Fiát, aki asszonytól született”. Kétségtelen, hogy az Úr, a mi Istenünk percnyi pontossággal megtartja ígéretét.
Amikor nélkülözünk, szeretnénk sürgetni az Urat, hogy siessen a segítségünkre, ahogyan Dávid is esedezett a hetvenedik zsoltárban: „Istenem, ments meg engem, Uram, siess segítségemre!” (1. vers). „Én nyomorult és szegény vagyok, siess hozzám, Istenem! Te vagy segítségem és megmentőm, Uram, ne késlekedj!” (5. vers). Sőt, az Úr magáról is mondja, hogy sietve teljesíti kegyes ígéreteit: „Én, az Úr, rövid idő múlva megvalósítom ezt” (Ézs 60,22). Nem szabad azonban úgy imádkoznunk, mintha attól félnénk, hogy az Úr késlekedik, vagy nekünk kéne siettetni őt. Nem. „Nem késlekedik az Úr az ígérettel, amint egyesek gondolják” (2Pt 3,9). Istenünk lassú a haragjában, de kegyes a cselekedeteiben, „beszéde gyorsan terjed” (Zsolt 147,15). Népének megáldásában gyorsasága gyakran megelőzi az időt és a gondolatot; mint például amikor teljesíti ezt a régi kijelentését: „Mielőtt kiáltanak, én már válaszolok, még beszélnek, én már meghallgatom” (Ézs 65,24).
Mégis, imáinkra gyakran csak később válaszol. Amiként a gazda nem aratja le ma, amit tegnap vetett, mi sem kapjuk meg rögtön az Úrtól, amit kérünk tőle. A kegyelem ajtaja kinyílik, de nem az első kopogtatásra. Miért van ez? Azért, mert annál nagyobb lesz a kegyelem, minél tovább van úton. Minden célnak megvan a maga ideje az ég alatt, és minden a maga idejében a legjobb. A gyümölcs akkor a legjobb, ha kellő időben érik meg. Az idő előtti kegyelem csak fél kegyelem lenne; ezért az Úr visszatartja, amíg tökéletessé nem válik. A menny is egyre jobb lesz – mert nem lesz a miénk addig, amíg Isten elő nem készíti számunkra, és mi fel nem készülünk rá.
A kegyelem előkészítését a szeretet vezérli, és csak akkor üti meg a harangot, amikor elérkezett a megfelelő pillanat. Isten késlekedése ugyanúgy áldás számunkra, mint azonnali válasza. Nem szabad kételkednünk az Úrban azért, mert nem jött még el az Ő ideje; ha ezt tennénk, úgy viselkednénk, mint a nyűgös gyerekek, akik azonnal akarják, amit meglátnak, különben azt gondolják, hogy sohasem kapják meg. Egy várakozó Isten méltó várakozó népe bizalmára. „Még vár az Úr, hogy megkegyelmezhessen” (Ézs 30,18). Szánalma nem csökken, még akkor sem, ha úgy tűnik, hogy elhalasztotta kegyes cselekedeteit, és szomorúságunk egyre csak mélyül. Annyira szeret minket, hogy próbára tesz bennünket, késleltetve válaszát. Mennyei Atyánk is úgy van ezzel a mennyben, mint Urunk volt a földön: „Jézus szerette Mártát, ennek nővérét és Lázárt. Amikor tehát meghallotta, hogy beteg, két napig azon a helyen maradt, ahol volt” (Jn 11,5.6). A szeretet összezárja az isteni nagylelkűség kezeit, és visszatartja a kegyelem kiáradását, ha úgy látja, hogy a megpróbáltatásból komoly nyereség származhat. Talán nem jött még el az ígéret ideje, mert megpróbáltatásunk még nem érte el a célját. A fegyelmezésnek el kell érnie a célját, különben sohasem érhet véget. Ki kívánná, hogy az aranyat kivegyék a tűzből, még mielőtt kiég belőle a salak? Ó, nagyszerű dolog, várj, amíg el nem nyerted végső tisztaságodat! Ezek a pillanatok a kemencében nagyon hasznosak. Nem lenne bölcs dolog lerövidíteni ezeket az aranyat érő órákat. Az ígéret ideje összhangban van a szív és a lélek gyarapodásának idejével.
Talán még nem tanúsítottunk kellő alázatot az isteni akarat iránt. A türelem még nem fejezte be a munkáját Az elválasztás folyamata még nem ért véget: még mindig epekedünk azon vigaszok után, amelyekről az Úr szeretne örökre leszoktatni minket. Ábrahám nagy ünnepséget rendezett, amikor fiát, Izsákot elválasztották; és a mi mennyei Atyánk ugyanígy fog cselekedni velünk. Tűrd a sorsod, büszke szív! Hagyd el a bálványaidat; hagyj fel a majomszeretettel, és elnyered a megígért békét.
Az is lehetséges, hogy még nem teljesítettük valamelyik kötelességünket, amely életünk fordulópontja lesz. Az Úr akkor vetett véget Jób betegségének, amikor a barátaiért imádkozott. Lehet, hogy az Úr hasznossá akar tenni minket egy rokonunk vagy barátunk számára, mielőtt nekünk adja személyes vigaszát. Lehet, hogy figyelmen kívül hagyjuk az Úr házának valamelyik előírását, vagy valamilyen szent munka még elvégezetlen; és ez hátráltatja az ígéret teljesülését. Vajon így van? „Kevésnek tartod Isten vigasztalását? Van még valami, amit visszatartottál?” Talán még fogadalmat kell tennünk az Úrnak, és be kell mutatnunk neki egy figyelemre méltó áldozatot, ami eszébe juttatja kötelezettségvállalását. Ne adjunk rá okot, hogy panaszkodjon: „Nem nekem vettél pénzért illatos nádat.” Inkább fogadjuk el a kihívását: „Hozzá-tok be a raktárba az egész tizedet, és így tegyetek próbára engem - mondja a Seregek Ura.
Meglátjátok, hogy megnyitom az ég csatornáit, és bőséges áldást árasztok rátok” (Mal 3,10).
Isten úgy határozta meg ígéretei teljesítésének idejét, hogy biztosítsa dicsőségét, és ennek elégnek kell lennie számunkra, ha nem látunk más okot a késedelemre. Lehet, hogy tisztában kellene lennünk szükségleteinkkel és az általunk kért áldások nagy értékével. Ami túl könnyen jön, azt lehet, hogy kevéssé értékeljük. Talán hálátlan lelkünket a várakozás tanítja meg a hálára. Nem tudunk hangosan énekelni, ha előtte nem lélegeztünk mélyet. Az akarás és a várakozás türelemhez vezetnek; ezek pedig kel-lő időben vidámsághoz és örvendezéshez.
Ha mindent úgy ismernénk, mint Isten, tiszta szívből áldanánk Őt, amiért megfenyített, és nem kímélt minket, bár keservesen sírtunk. Ha olyan jól ismernénk a véget, mint a kezdetet, akkor magasztalnánk az Urat a zárt ajtókért, a rosszalló tekintetekért és a megválaszolatlan imákért. Ha tudnánk, hogy az Úr nagy céljait azzal szolgáltuk, hogy továbbra is a vágyott örömök nélkül éltünk, és elviseltük a bajt, amitől rettegtünk, akkor hangosan sírnánk örömünkben, hogy Isten meghagyott szegénységünkben, és bezárt fájdalmunkba. Ha azzal dicsőíthetjük Istent, hogy lemondunk arról, amit kérünk, akkor arra vágyunk, hogy visszautasítson minket. Legfontosabb imánk, és az összes többinek az összegzése a következő: „Ne úgy legyen, ahogyan én akarom, hanem amint Te” (Mt 26,39).

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése