2012. október 14., vasárnap

Charles H. Spurgeon - Ígéret szerint


16. Az evilági életben használható ígéretek


„A kegyesség pedig mindenre hasznos, mert megvan benne a jelen és a jövendő élet ígérete.”                                          (1Tim 4,8)
A keresztyének egy részét egyfajta teher akadályozza meg abban, hogy a hitet úgy kezeljék, mint a mindennapi élet egyéb dolgait. Számukra a hitélet földöntúli és ábrándokat kergető; inkább jámbor képzelgés terméke, mint ténykérdés. A maguk módján hisznek Istenben a hitbeli dolgokat és az eljövendő életet illetően; de teljesen elfelejtkeznek arról, hogy az igazi istenfélelem bírja mind az evilági, mind az eljövendő élet ígéretét. Számukra szentségtelen dolognak tűnne, ha a mindennapi élet kis dolgaiért imádkoznának. Talán megdöbbenti őket, ha azt bátorkodom mondani, hogy ez megkérdőjelezi hitük valódiságát. Ha hitük nem nyújt nekik segítséget az élet kis problémáiban, vajon támaszt nyújt-e nekik a halál nagy megpróbáltatásaiban? Ha nem válik hasznukra az élelmet és ruházkodást illetően, mit tehetne értük a halhatatlan szellem tekintetében?
Ábrahám életében azt látjuk, hogy hite földi zarándoklatának minden eseményében szerepet játszott: amikor egyik országból a másikba költözött, amikor elvált unokaöccsétől, amikor a betolakodók ellen harcolt, és különösképpen akkor, amikor megszületett régen megígért fia. Az ősatya életének minden része istenhitének hatókörén belül volt. A Biblia ezt mondja életének utolsó szakaszáról: „Az Úr mindennel megáldotta Ábrahámot”, ami magában foglalja mind az evilági, mind a szellemi dolgokat. Jákóbnak az Úr kenyeret ígért, hogy legyen mit ennie, ruhát, hogy legyen mit felvennie, és azt, hogy békességben elviszi atyja házába; mindezek a dolgok átmeneti és földi jellegűek. Ezek az első hívők bizonyára nem szellemiesítették el a szövetség evilági áldásait, és az Istenben való hitet nem tekintették hiábavaló, misztikus dolognak. Megdöbbentő, hogy világi és hitbeli életük között nem húztak semmilyen éles választóvonalat; zarándokokként utaztak, úgy harcoltak, mint a keresztes lovagok, úgy ettek és ittak, mint szentek, úgy éltek, mint papok, és úgy beszéltek, mint próféták. Életük volt a hitük, és hitük volt az életük. Bíztak Istenben, és nem csupán nagyjelentőségű ügyeik tekintetében, hanem mindennel kapcsolatban. Amikor valamelyik szolgájukat elküldték, hogy intézzen el valamit, az így imádkozott: „Uram, az én uramnak Istene! Bárcsak szerencséssé tennéd utamat, amelyen járok!” Ez valódi hit volt, nekünk pedig az a dolgunk, hogy utánozzuk, és többé ne hagyjuk, hogy az ígéret lényege és a hit éltető ereje elillanjon érzelgős és látomásos képzelődéssé válva. Ha az Istenben való bizalom bármire jó, akkor jó mindenre az ígéret hatókörén belül, és bizonyos, hogy a jelenvaló élet ebben a tartományban van.
Kedves olvasó, vedd észre és használd a gyakorlatban Istennek az alábbiakhoz hasonló ígéreteit: „Ha Isteneteket, az Urat szolgáljátok, akkor megáld kenyérrel és vízzel. És eltávolítom tőled a bajokat” (2Móz 23,25). „Bízzál az Úrban, és tégy jót, akkor az országban lakhatsz, és biztonságban élhetsz” (Zsolt 37,3). „Mert ő ment meg téged a madarász csapdájától, a pusztító dögvésztől. Tollaival betakar téged, szárnyai alatt oltalmat találsz, pajzs és páncél a hűsége. Nem kell félned a rémségektől éjjel, sem a suhanó nyíltól nappal, sem a homályban lopózó dögvésztől, sem a délben pusztító ragálytól. Ha ezren esnek is el melletted, és tízezren jobbod felől, téged akkor sem ér el” (Zsolt 91,3-7). „Hatszor is megment a nyomorúságból, hetedszer sem ér veszedelem” (Jób 5,19). „Aki igazságosan él, és őszintén beszél, megveti a zsarolt nyereséget, nem fogad el megvesztegetést, hanem elhárítja a kezével, bedugja a fülét, hallani sem akar vérontásról, befogja a szemét, látni sem akar gonoszságot. Az ilyen ember magas helyen lakik, sziklaerőd a fellegvára. Kenyerét megkapja, vize állandóan van” (Ézs 33,15-16). „Mert nap és pajzs az Úr, kegyelmet és dicsőséget ad az Isten. Nem vonja meg javait az Úr azoktól, akik feddhetetlenül élnek” (Zsolt 84,12). „Célt téveszt minden fegyver, amit ellened kovácsoltak, meghazudtolsz minden nyelvet, mely törvénykezni mer veled. Ez az öröksége az Úr szolgáinak, így szolgáltatok nekik igazságot – így szól az Úr” (Ézs 54,17).
A mi Üdvözítőnk arra szánta a hitet, hogy erőforrásunk legyen a mindennapi gondokban, különben nem mondta volna: „Ezért mondom nektek: ne aggódjatok életetekért, hogy mit egyetek, és mit igyatok, se testetekért, hogy mivel ruházkodjatok. Nem több-e az élet a tápláléknál, és a test a ruházatnál? Nézzétek meg az égi madarakat: nem vetnek, nem is aratnak, csűrbe sem takarnak, és mennyei Atyátok eltartja őket. Nem vagytok-e ti sokkal értékesebbek náluk?” (Mt 6,25-26). Mi másra gondolhatott, mint a hit gyakorlására a földi dolgokban, amikor a következőket mondta: „Ti se kérdezzétek tehát, hogy mit egyetek, vagy mit igyatok, és ne nyugtalankodjatok. Mert mindezeket a világ pogányai kérdezgetik. A ti Atyátok pedig tudja, hogy szükségetek van ezekre” (Lk 12,29-30).
Pál ugyanerre gondolt, amikor ezt írta: „Sem-miért se aggódjatok, hanem imádságban és könyörgésben mindenkor hálaadással tárjátok fel kéréseiteket Isten előtt; és Isten békessége, mely minden értelmet meghalad, meg fogja őrizni szíveteket és gondolataitokat a Krisztus Jézusban” (Fil 4,6-7).
Az Úr Jézus, aki elment, hogy előkészítse számunkra a mennyet, gondoskodik majd rólunk az oda való utazás során. Isten nem úgy adja nekünk a mennyet, mint a pápa adta Angliát a spanyol királynak – szerezze meg, ha tudja –, mert Isten mind az utat, mind a célt bizonyossá teszi.
Földi szükségleteink éppoly valóságosak, mint lelki szükségleteink, és nyugodtak lehetünk, hogy az Úr biztosítja ezeket. Elküldi nekünk e javakat ígéret, ima és hit útján, és nevelésünk eszközévé teszi őket. A pusztaság tapasztalatai által tesz minket alkalmassá a Kánaánra.
Ha azt feltételezzük, hogy a földi dolgok túl aprók a hozzánk leereszkedő Isten számára, akkor elfelejtjük, hogy ő még a madarak repülését is megfigyeli, és népének hajszálait is megszámlálja. Ezenkívül minden oly kicsiny számára, hogy ha a kicsivel nem törődik, akkor semmivel sem törődik. Ki tudja szétválasztani a dolgokat méret és súly szerint? Egy jelentéktelen körülmény a történelem fordulópontja lehet. Áldott az az ember, aki úgy gondolja, hogy Isten számára semmi sem túl kicsi; mert bizonyára semmi sem túl kicsi ahhoz, hogy szomorúságot okozzon nekünk, vagy veszélybe sodorjon. Isten egyik embere egyszer elveszített egy kulcsot, majd imádkozott érte, és megtalálta. A dologról úgy beszéltek, mint különös esetről. Valójában semmi szokatlan nem volt benne: egyesek közülünk mindenért imádkoznak, és attól félnek, hogy Isten szava és az ima nem szentesíti a csekély jelentőségű dolgokat. Lelkiismeretünknek nem akkor ártunk, ha imánkba foglaljuk a csekélységeket, hanem ha kihagyjuk őket. Biztosak lehetünk abban, hogy amikor Urunk megbízta az angyalait, hogy óvják lábunkat az utunkban le-vő kövektől, akkor életünk minden részletét a mennyei gondviselésre bízta, és mi örülhetünk, hogy mindent a gondjaira bízhatunk.
A jelen üdvtörténeti korszak egyik csodája, hogy Krisztusban állandó békét találunk minden megpróbáltatás közepette, és általa imánk elég erőteljes lesz ahhoz, hogy megkapjunk az Úrtól mindent, ami szükséges az élethez és az Ő követéséhez. A szerzőnek alkalma volt számtalanszor próbára tenni az Urat a földi szükségletek tekintetében, amire az árvákkal és diákokkal való törődés késztette. Az imádkozás nagyon sokszor meghozta az éppen jókor jövő utánpótlást, és megszüntette a komoly nehézségeket. Tudom, hogy a hit megtöltheti a pénztárcát, biztosíthat étkezést, meglágyíthat egy kemény szívet, kieszközölhet egy házhelyet az építkezéshez, meggyógyíthat egy betegséget, lecsillapíthat egy engedetlen embert, és megállíthat egy járványt. Akárcsak az anyagias gondolkodású ember a kezében levő pénzzel, Isten embere a kezében lé-vő hittel „mindent megszerezhet”. Az ima parancsára minden földi és mennyei dolog válaszol. A hitet nem utánozhatja szélhámos, és nem szimulálhatja képmutató; de ahol a hit valóságos, ahol képes erősen megragadni egy isteni ígéretet, ott csodákat művelhet. Azt kívánom, hogy az olvasó olyan erősen higgyen Istenben, hogy élete minden gondjában-bajában reá támaszkodhasson! Ez elvezeti egy új világba, és olyan meggyőző bizonyítékot szolgáltat szent hitünk igazságára, hogy csak nevetni fog a gúnyolódókon. Az Istenbe vetett gyermeki hit gyakorlati bölcsességgel vértezi fel az őszinte szívet, amit én szent józan észnek nevezek. A naiv hívő, bár kinevetik mint idiótát, olyan bölcsességgel rendelkezik, ami felülről jön, és összezavarja a gonosz emberek ravaszságát. Semmi sem hozza úgy zavarba a rosszindulatú ellenséget, mint egy ízig-vérig hívő ember őszintesége és hite.
Aki hisz Istenének, nem fél a rossz hírektől, mert szíve zavartalan állandóságot talált az Úrban való hitben. Hite sokféle módon édesíti meg, gyarapítja és gazdagítja az életét. Próbáld ki, kedves olvasó, és győződj meg róla, hogy a hit valóban megadja-e neked a kegyelem állapotának mérhetetlen gazdagságát! Nem fog megmenteni minden bajtól, mert az ígéret ez: „Ezeket azért mondom nektek, hogy békességetek legyen énbennem. A világon nyomorúságotok van, de bízzatok: én legyőztem a világot” (Jn 16,33); de a megpróbáltatások között is dicsekedni fogsz, „mivel tudjuk, hogy a megpróbáltatás munkálja ki az állhatatosságot, az állhatatosság a kipróbáltságot, a kipróbáltság a reménységet; a reménység pedig nem szégyenít meg, mert szívünkbe áradt az Isten szeretete a nekünk adatott Szent Szellem által” (Róm 5,3-5).

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése